روانشناسی

بیزینس کوچینگ چیست؟

این روزها درباره بیزینس کوچینگ یا کوچینگ کسب و کار زیاد می‌شنویم؛ افراد بسیار زیادی درباره بیزنس کوچینگ حرف می‌زنند و آن را توصیه می‌کنند و بسیاری ادعای آموزش بیزینس کوچینگ دارند. به‌راستی کوچینگ کسب و کار یا بیزینس کوچینگ چیست؟

بیزینس کوچینگ یا کوچینگ کسب و کار چیست؟

بیزینس کوچینگ (Business Coaching) یا کوچینگ کسب و کار، شاخه‌ای از انواع کوچینگ است که به کوچینگ افراد در حیطه‌های شغلی، مدیریتی و مالی می‌پردازد. باوجود اشاعه فراوان در سال‌های اخیر و برگزاری کلاس‌های متعدد، هنوز تعریف درستی از بیزینس کوچینگ در میان بیشتر مردم وجود ندارد. اغلب افرادی که حتی در دوره‌های بیزینس کوچینگ شرکت کرده‌اند، شناخت غلطی نسبت به کوچینگ کسب و کار دارند. برای روشن شدن مفهوم بیزینس کوچینگ، ابتدا باید بفهمیم که کوچینگ چیست؟

کوچینگ چیست؟

کوچینگ فرایندی تعاملی میان کوچ و مُراجع است که در آن کوچ به مُراجع کمک می‌کند تا با تکیه بر استعدادها، توانایی‌ها و داشته‌های خود از آنچه هست به آنچه می‌خواهد باشد تبدیل شود. به بیان کامل‌تر؛ کوچینگ راهبری کردن به‌سوی مقصد است، کوچینگ کمک به فهم اهداف و نیل به آن‌ها است، در حقیقت کوچ به فرد کمک می‌کند تا استعدادها و نیازهای خود را شناخته و راهی برای رسیدن به آن‌ها پیدا کند.

پیشنهاد می‌کنم برای درک کامل‌تر این مقوله یادداشت مشروح «کوچینگ چیست؟» را بخوانید.

حالا باید بدانیم کوچ کیست؟

کوچ کیست؟

وقتی از فرایند کوچینگ صحبت می‌کنیم، قطعاً یک ‌سوی این فرایند یک کوچ وجود دارد. کوچ شخصی است که این فرایند را ایجاد و از طریق آن مُراجع خود را به‌سوی اهداف او راهبری می‌کند. به تعریف کامل‌تر؛ کوچ (Coach) شخصی است که به افراد کمک می‌کند تا بر روی وضعیت فعلی خود تمرکز کرده و تغییرات لازم (اعم از بزرگ و کوچک) را در زندگی خود ایجاد کنند و آن‌ها را یاری می‌کند تا با شناخت اهداف مثبت در زندگی خود به سمت آن‌ها قدم بردارند.

یادداشت «کوچ کیست؟» به شکلی مبسوط در این زمینه نوشته‌شده است.

برای کامل‌تر شدن پیش‌زمینه‌های ذهنی خود درباره کوچینگ، حالا باید بدانیم که واژه بیزینس کوچینگ یعنی چه؟

بیزینس کوچینگ یعنی چه؟

بیزینس کوچینگ همان‌طور که مشخص است از ترکیب دو واژه «بیزینس» و «کوچینگ» تشکیل شده است. بهترین ترجمه «بیزینس» همان «کسب و کار» است اما برای ترجمه واژه «کوچینگ» باید اندکی بیشتر کندوکاو کنیم.

واژه کوچینگ، حالت استمراری واژه «کوچ» است. واژه کوچ، به معنی کالسکه‌ها و دلیجان‌های بزرگی است که در گذشته‌های دور افراد را از مبدأ مشخصی به یک مقصد مشخص می‌رساندند. به عَملِ راهبری این کوچ‌ها، کوچینگ گفته می‌شد. به‌مرور واژه کوچینگ در کاربردهای مختلف استفاده شد، تا اینکه از آن برای نام‌گذاری رویکرد «کوچینگ» استفاده شد.

به‌این‌ترتیب «بیزینس» به معنی «کسب و کار» و «کوچینگ» به معنی «راهبری» است. استفاده از واژه «راهبری کسب‌وکار» برای «بیزینس کوچینگ» چندان جالب نیست و حق مطلب را ادا نمی‌کند. برای جلوگیری از ایجاد ابهام و برداشت نادرست، از همان واژه «بیزینس کوچینگ» یا «کوچینگ کسب و کار» استفاده می‌شود.

بیزینس کوچینگ دقیقاً چیست؟

بنابراین، کوچینگ کسب و کار به فرایندی گفته می‌شود که فرد در آن با کمک «بیزینس کوچ»، برای کسب و کار یا شغل خود اهدافی تعیین کرده و با کشف استعدادها و توانایی‌های موجود و شناخت موانع و مشکلات در راه رسیدن به اهداف، به کمک و انگیزه‌ای که از کوچ می‌گیرد، به‌سوی اهداف حرکت می‌کند. این اهداف می‌تواند رشد و پیشرفت شغلی باشد و یا می‌تواند توسعه یک کسب‌وکار و افزایش فروش باشد.

بیزینس کوچ در فرایند کوچینگ کسب و کار به شما کمک خواهد کرد تا خود بتوانید راه‌حل‌های عبور از مشکلات و رسیدن به اهداف را بیابید. در اصل کوچ چیزی به شما نمی‌دهد، بلکه به شما کمک می‌کند تا از حداکثر توانایی‌های خود یا مجموعه خود استفاده کنید.

انواع بیزینس کوچینگ

بیزینس کوچینگ در کنار لایف کوچینگ، یکی از دو شاخه اصلی کوچینگ محسوب می‌شود. بیزینس کوچینگ مجموعه‌ای از کوچینگ‌ها را شامل می‌شود که مربوط به کسب‌وکار، شغل و فروش است. به‌طورکلی اهداف تعیین‌شده در بیزینس کوچینگ، اهداف مالی و اقتصادی هستند.

در زیر فهرست انواع کوچینگ کسب و کار را می‌خوانید؛

  • بیزینس کوچینگ
  • کوچینگ رهبری
  • کوچینگ اجرایی
  • کوچینگ سازمانی
  • کوچینگ عملکرد
  • کوچینگ شغلی
  • کوچینگ فروش
  • کوچینگ کارکنان
  • کوچینگ مهارت

توصیه می‌کنم در این زمینه یادداشت «انواع کوچینگ» را از دست ندهید.

بیزینس کوچینگ چه چیزی نیست!

تا اینجا درباره کوچینگ کسب و کار صحبت کردیم اما به نظر می‌آید برای فهم بهتر بیزینس کوچینگ باید درباره این بنویسیم که بیزینس کوچینگ چه چیزی نیست؛ همین‌جاست که مشخص می‌شود بسیاری از افراد نسبت به کوچینگ کسب و کار دچار سوءتفاهم شده‌اند.

مهم‌ترین تصور نادرست درباره بیزینس کوچینگ این است که بیزینس کوچ باید فردی باتجربه و خبره در امور کسب و کار باشد و خود تجربه اداره یک کسب و کار (هرچه بزرگ‌تر و موفق‌تر، بهتر) داشته باشد. این تصور، تصور کاملاً اشتباهی است.

یک بیزینس کوچ، هیچ نیازی به داشتن تجربه در حوزه کسب و کار ندارد و اصلاً نیازی به داشتن دانش در حوزه کسب و کار شما را ندارد؛ زیرا او با استفاده از تکنیک‌های بیزینس کوچینگ و با تکیه بر دانشِ کوچینگِ خود، به نحوی شما را کوچ می‌کند که خود، پاسخ سؤالات خود را بیابید و خود بتوانید راه‌حل‌های مشکلات کسب و کار خود را بیابید.

بیزینس کوچ هیچ توصیه‌ای به شما نخواهد کرد! درست شنیدید؛ بیزینس کوچ قرار نیست هیچ توصیه‌ای به شما بکند و یا راهکاری را جلوی شما قرار دهد، بلکه به شما کمک می‌کند تا بتوانید خود بهترین راهکارها را متناسب با کسب و کار خود بیابید. بیزینس کوچ به شما کمک خواهد کرد تا بهترین راه‌حل برای عبور از موانع شغلی خود را، خودتان پیدا کنید.

مهم‌ترین وجه تمایز کوچینگ با خدمات مشابه در همین نکته است؛ اینکه کوچینگ به شما کمک می‌کند تا با تکیه بر توان، استعداد و ظرفیت‌های خود و با علم بر نقاط ضعف و قوت خود، بهترین راه رسیدن به اهداف و بهترین راه‌حل مشکلات را بیابید. بیزینس کوچ در فرایند کوچینگ به شما کمک می‌کند تا به شکوفایی حداکثری رسیده و از تمام ظرفیت‌های وجود خود و یا کسب و کار خود استفاده کنید.

آیا به کوچینگ کسب و کار نیاز داریم؟

پاسخ این سؤال را باید در شرایط خود و کسب و کار خود جست‌وجو کنید. آیا فکر می‌کنید ظرفیت کسب و کار شما بیش از کارکرد فعلی آن است؟ آیا احساس می‌کنید در مدیریت کسب و کار خود می‌توانید عملکرد بهتری داشته باشید؟ آیا مشکلی در سازمان شما وجود دارد که راه‌حلی برای آن پیدا نمی‌کنید؟ آیا فکر می‌کنید استعداد کارکنان شما بیش از آن چیزی است که در حال حاضر دیده می‌شود؟ این‌ها همه سؤالاتی است که شاید به ذهن هرکسی که یک کسب و کار را مدیریت می‌کند رسیده باشد.

کوچینگ کسب و کار می‌تواند کسب و کار شما را متحول کرده و بخش‌هایی از کار را که از ریل خارج شده‌اند به مسیر بازگرداند. برای درک ارزش بیزینس کوچینگ کافی است به این فکر کنید که چه اتفاقی می‌افتاد اگر می‌توانستید از حداکثر ظرفیت موجود خود استفاده کنید!

منبع: مجله علمی آذریان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا